Baranyai Dávid előadása számomra nem volt annyira fontos, de mégis jó volt hallgatni. Aztán idővel rá kellett döbbennem arra, hogy ok, hogy nem vagyok értékesítő, de az egyszemélyes vállalkozásomban, nekem az értékesítést is el kell látnom, és mint értékesítő jó ha megalkotom az értékesítési rendszeremet, és használom az elhangzottakat. Végül is jobb később, mint soha felismerni ezt a tényt 🙂

Amúgy régebben én is összefutottam diákmunkásként és friss munkavállalóként az értékesítő szakmával. Nem véletlen ezekre a pozíciókra mindig kerestek embereket. Levontam azt a következtetést, hogy én nem vagyok jó eladó. Nekem nem megy az eladás. Csak most az előadás hatására értettem, meg, hogy miért is nem tudtam eladni, és miért nem tudtam az akkori jutalékos rendszerben működni, annak ellenére, hogy a jó értékesítő igen sok alapszemélyiségi vonásával rendelkezem.

Az elmondottak alapján:

Értékesítés: a vevő pontosan azt kapja amire szüksége van.  ->jó hírnév, pozitív élmény

Eladás: csak elad, nem ad át értéket, lehet hogy nem lesz elégedett a vásárló -> rossz tapasztalások

No már most mikor ilyen szuper képzésekre jártam, akkor soha senki nem beszélt az értékesítés és az eladás közötti különbségről. A cégvezetők azt akarták adjunk el, tök mindegy hogyan, csak tukmáljuk rá az emberre a terméket. Nem csoda, hogy nem működött.

És mostanra esett le, hogy csak értékesíteni tudok. Sosem tudtam olyan terméket eladni, aminek nem láttam a pozitív hatásait, a hasznát, és az értékét, amiket fel lehet ajánlani a potenciális vásárlónak, és meg lehet fogni vele, a problémáját lehet megoldani vele.

És most is erre törekszem, megtalálni a potenciális vásárlók problémáját, és arra nyújtani egy szolgáltatást. Mint például a kezdő vállalkozásoknak egy videós oktatási anyaggal, ami megmutatja, hogyan rakjon össze egy wordpress oldalt, hogyan építse fel a kommunikációs stratégiáját, mit tegyen, ahhoz, hogy jelen legyen a piacon és észrevegyék őt. Milyen egy hírlevél küldő rendszer, hogyan használja stb. Mindent amit én már megtapasztaltam, és tudom, hogy mekkora segítség lett volna ez számomra az induláskor ha lett volna. Napokat spórolhattam volna meg vele, és egyébként tudom is, hogy szükség van rá, mert az offline világban jönnek a visszajelzések.

De visszatérek az előadásra.

Az értékesítés feladata az, hogy kialakítsa azt a közeget, hogy a potenciális vásárlónak ki legyen alakítva az a közeg, amiből szívesen vásárol.

Ha ez megvan, akkor egy értékesítő akkor tud elismerté válni ha a témakörével kapcsolatban, ő az első ember, aki felmerül a környezetében.

Ehhez pedig kell hogy mind erkölcsileg, mind pedig szakmailag olyan értékeket képviseljen az értékesítő, amivel a bizalmat ki tudja alakítani a közösségben. Én úgy gondolom ez hatalmas munka, és nagyon fontos hozzá, hogy következetes és rendszerszemléletű legyen a megközelítés. Azt hiszem a rendszer szemléletű megközelítést Baranyai Dávid is mondta, így gondolom tényleg fontos eleme az értékesítőnek, hogy lássa melyik folyamat után mi következik, és mikor tudja az értékesítést nyélbe ütni az értékesítő.

Az udvarlás többször elhangzott mint példa. Tehát, hogy a férfi a házasság kérdésének feltétele előtt azért először ismerkedik, udvarol, virágot visz stb (Srácok megmaradtak a romantikus vonalnál, és annál amit minden nő hallani akar 🙂 ), és aztán felteszik a nagy kérdést. És a nagy kérdés, hogy megveszed a nagy porszívó takarítógépemet x extrával, csak 1.000.000 Ft-ért 🙂

No de maradjunk komolyak, az elmondottak alapján az értékesítés tanulható és fejleszthető, habár jó ha van jó alap. Hiszen ha a személyiség nem alkalmas az értékesítésre például introvertált a személyiség, akkor nem lesz jó értékesítő.

A jó értékesítő személyiségi jegyei:

  • jó problémamegoldó képesség
  • probléma felismerése
  • alkalmazkodó képesség: fel kell ismernie hol van a belépési pont az értékesítésre
  • vállalkozói motiváció
  • kitartás

És fontos ebben a szakmában, hogy a gyakorlat teszi a mestert.

Elhangzott az is a videóban, hogy a napi két három óra kevés az értékesítés megtanulásához, mert kiesik az értékesítési rutinból tapasztalatokból az értékesítő nem tudja elsajátítani rendesen. Így fontos a folyamatosság. Persze lehet lassabban is haladni napi két három órával is, csak akkor sokan lemorzsolódnak, és az értékesítők lassabban jutnak el a céljaikig.

Ekkor természetesen eszembe jutott, az MLM rendszer, az OVB, Forever, és a zöldteás életmód váltásos rendszer. Azért ezeket említem, mert ezekkel kerültem kapcsolatba, tuti sokkal több van ennél.

Ott például pont azzal csalják be az embereket, hogy napi 1-2 óra ráfordítással milyen sikeres dolgokat lehet felépíteni. Pedig az elmondottak alapján és saját tapasztalatból is mondom nem elegendő a napi 1-2 óra, csak maximum ha chatboottal rendelkezel és van már egy önműködő rendszered, ami betermeli azokat az érdeklődőket, akiknek azt kommunikálod, hogy napi 1-2 órával szuper eredményeket tudsz elérni.

Ok jól van nem mondom, hogy átverés, de az fix, hogy kezdetben bele kell tolni egy fél évi napi 12 órát. Aztán utána lehet elég lesz az 1-2 óra. Amiről ugye nem beszél senki….

No mindegy is. Tehát egy értékesítőnél a legfontosabb a:

  • Korrektség
  • KITARTÁS, ami még az ügyfélnek nem sok.

Megemlítésre kerültek még az ajándékok, ügyfél elégedettségi dolgok, hogy az ügyfélre figyelni kell mert sokszor csak figyelemre van szüksége.

És még sok hasznos információ. A lényeg a lényeg, ez az előadás is hasznos volt, még úgy is hogy azt hittem nekem nem is lesz hasznos 🙂