Domán Zsolt neve nem igazán volt ismerős, míg nem láttam, hogy ki is ő valójában.  Furcsa is volt számomra, hogy az Online Katapultból kiszállt, ami nagyon sikeresen szárnyalt az előző években. Aztán megértettem mindent az előadás végére. Még mindig hihetetlen jó tudással rendelkezik, és így az Online Katapult nélkül is szárnnyal. Érdekes témákról volt szó, amely, mint kezdő vállalkozása igen hasznosnak bizonyult, pár általa elhangzott dolgot, biztos meg fogok valósítani, hogy tisztább legyenek a céljaim. Például az ideális vásárló képemről, ami eddig csak a fejemben állt össze...

Mi az ami elhangzott az előadásban, és fontosnak tartottam megemlíteni az előadással kapcsolatban. Mert, hogy nagyon sok minden elhangzott az előadásban.

Eddig is tudtam, hogy az értékesítési folyamatok megtervezése elengedhetetlen, meg kell határozni az árbevételt, el kell készíteni az üzleti modellt, és a termékpiramist is fel kell építeni előre, ahogyan az üzleti stratégiát is meg kell alkotni.

Mivel elnyertem egy vállalkozóvá válási támogatást, így ezt már mind megtervezte részletesen, hiszen különben nem kaptam volna meg a támogatást. Mind meg kellett határoznom, és részletesen fel kellett vázolnom a kockázati tényezőket is, illetve a termék palettát.

És ahogy elhangzott az előadásban is, fontos is, sőt elengedhetetlen része a vállalkozás elindításában, hogy átlátható legyen minden.

És megjelent a következő fontos gondolat is, amelyet már nem csupán egy marketinges kántál régóta, a Terméked nyújtson megoldást egy problémára, és arról beszélj, arról posztolj, és nyújts megoldást számára.

Esetemben ugye ez az időhiány, és az ihlet hiánya, és a szaktudásom. Legalábbis kezdetben ere épült az eredeti üzleti tervemben a szolgáltatás, de aztán kapcsoltam én is időben, hogy a szolgáltatásaim, és a termék piramisom nem teljesen állja meg a helyét, így ki kellett dolgoznom egy új belépő terméket, és előfizetési szolgáltatást, amelynek létjogosultságáról, abszolút meg lettem erősítve. Már csak a megvalósítás lesz a legfontosabb feladatom. Meghatározás, árbevétel, a termékkel

Hirdetési költség:

Jó volt hallani a vásárlók hirdetési költségeiről, és érdekes tendencia, volt az számomra, hogy a hirdetési költségek minden évben, 90%-osan nőnek. Ez számomra furcsa volt, főleg, hogy a Zsolt által említett 30 Ft-os hirdetési árnak, már 150 Ft-ra kellett emelkednie. Nem tudom, nálam a legutóbbi hirdetésem költsége volt 30 Ft/ feliratkozó és minden más egyéb járványos költséggel együtt lett a vége 60 Ft. A most futónál pedig 9 Ft-os az elérési arány. Szóval ezzel kapcsolatban picit más tapasztalatokat szereztem az életben, de én elhiszem nekik, ha valóban ez a tendencia. Nem hirdetek olyan rég óta, mint ahogyan azt ők teszik, szóval jobban kell tudniuk.

Érdekes volt az élmény beszámoló, hogy az Online Katapult annak idején, hogyan csinálta a közösségi összejöveteleket, és milyen előfizetéses rendszert alakított ki.
 
És tényleg, én is azt érzékelem, hogy a legtöbb ember a tudásért kezd el egy csoportnak a tagja lenni, majd pedig tényleg a társaságért marad. És erre érdemes építeni az értékesítésben is.
Érdekes volt azt is hallani, hogy nem csupán online termékeknél, lehet alkalmazni az előfizetéses rendszert, hanem fix valós termékeknél is. Megmozgatta a fantáziámat, annak ellenére, hogy nálam nincsenek ilyen termékek, de néhány kézműves terméknél is könnyen bevethető lehetne. Mondjuk az amortizációs százalék engem aggaszt egy picit, de ki tudja, meg kell várni míg a nagyok kikísérletezik a működő rendszereket, és utánuk belevágni egy ilyen előfizetési rendszerbe. Nem lehet olyan nagy őrültség.
Szó esett az up-sell, down-sell rendszerekről is, amelyről kikerült pár információ, hogy a teljes bejövő forgalomból az első értékesítésnél mekkora százalék vásárol, majd a másodiknál az első vásárlók 10-20%-a, és a következőnél már az előző 10-20%-a. Erről elhangzott pár gyakorlati tanács. Nem voltam annyira biztos abban, hogy ezt én alkalmazni szeretném.
Viszont az a megközelítés jobban tetszett, mikor egy alap termékhez több kiegészítő terméket lehet ajánlani, ezáltal csökkentve a vásárlók megszerzésére fordított költségeket. Szóval ez még nálam kidolgozásra fog kerülni az biztos.
 
Fura volt azt hallani, hogy a vállalkozók többsége mindig az újdonságra lenne kiélezve, magamat látva hát igazából engem tényleg az érdekel, amit éppen alkalmazni tudok, nem mindig csak az újdonság érdekel, de van benne sok igazság, és valós a felvetés. Ezen is érdemes lesz gondolkodnom. Főleg, mert én magam is olyan szolgáltatásokat fogok értékesíteni, amelyek nem újdonságok, viszont ha valaki éppen foglalkozik azzal az aktuális feladattal a vállalkozása során, akkor egy elengedhetetlen tapasztalati tudást tudok neki átnyújtani.
Szóval jó volt a gondolatmenet, és tök jó volt, hogy felmerült a videóban.

Értékesítés:

Viszont nekem eddig soha eszembe nem jutott az értékesítéssel kapcsolatban azt feltételezni, hogy valakire az ember rásózza a termékét. Na jó talán még mikor fiatal voltam, és pénzügyi elemzőként olyan termékeket próbáltam eladni, amelynek hasznosságát erősen megkérdőjeleztem és nem voltam biztos abban, hogy tényleg megoldást nyújt a vásárló számára. Szóval ez tényleg csupán egy felfogásbeli dolog. Hasznos a terméked vagy nem, rásózod a vásárlóra vagy pedig értéket adsz át neki, mert a szolgáltatásod olyan amivel megkönnyíted az életét.

Igen ezeken érdemes annak elgondolkoznia, aki úgy érzi a termékét rá kell sóznia a vásárlóra, és hogy miért érzi visszásan azt, mikor egy hírlevélben ki kell raknia egy új termék értékesítését, vagy egy már meglévőt kell ajánlania az aktuális adatbázisban szereplő vásárlóinak.

És ami a legtöbbször elhangzott, hogy a legtöbb kezdő vállalkozásnak a következőek általában nincsenek meg:

  • pozicionálás
  • nincs ideális vásárlói leírása
  • az ajánlatuk nincs rendesen kidolgozva, nincsenek bónuszok...
  • responzív oldal
  • email lista, vagy egy lista amire 2 hetente levelet küldenek ki
  • facebook, instagram oldal

Örömmel állapíthattam meg, hogy annak ellenére, hogy kezdő vállalkozó vagyok, azért szerencsére, jó pár dologgal rendelkezek már, jó nem 100%-osan, de legalább már elindultam a folyamaton.

 
Az előadás számomra igen értékes volt, sok mindenben megerősített, és adott pár hasznos gondolatot is, amin érdemes tovább töprengenem.
Ha teheted, ezt az előadást se hagyd ki.